Trondheim SV støtter barnehagestreiken

Publisert av: frode.nystuen Publisert: 02. mars 2023
Oppdatert: 02. mars 2023
Lesetid: ca. 1 min

Trondheim SV støtter Fagforbundets streikende medlemmer i Birralee internasjonale barnehage og i de andre NHO-barnehagene. De streiker for rettferdighet – for de samme pensjonsvilkårene som ble kjempet fram i høst under streiken i de private PBL-barnehagene.

Fagforbundets medlemmer streiker i seks NHO-registrerte barnehager, deriblant i Birralee internasjonale barnehage på Kalvskinnet i Trondheim. Disse barnehagene tilhører det minste tariffområdet (NHO 590) i barnehagesektoren, og deres ansatte står uten den såkalte «barnehagepensjonen», som nå gjelder i andre private barnehager.

Fagforbundets medlemmer streiker for en pensjon som varer livet ut, som er lik for kvinner og menn, og som innebærer mindre risiko for den ansatte som følge av svingninger i aksjemarkedet.

I barnehagen legges grunnlaget for alle barns fremtid. De som jobber med barna, har krav på rettferdig behandling. Trondheim SV understreker derfor viktigheten av rettferdige pensjonsordninger for alle barnehageansatte.

Trondheim SV gir sin fulle støtte til de streikende.